Påskbudskap 2020!

 

Människan blev skapad till gemenskap med Gud. Så inträffade historiens största olycka - syndafallet, människan föll i synd och gemenskapen ed Gud bröts. Från att i tillit och förströstan vandra i umgängelse med Gud så flyr människan bort ifrån Honom. Tragedin
är att Gud oftast ser ryggtavlorna på oss flyende människor. Men i sin kärlek uppsöker Gud människan och undrar: Var är du? Detta skedde redan på syndafallets första dag och det sker också nu. Han önskar att vi skall omvända oss bort ifrån synden och till Honom. Han vill ha gemenskap med oss på nytt. Han önskar att se vårt ansikte i det att vi vänder om från vår flygt och närmar oss Honom.

Nu blir frågan! Kan vi det? Vi kan inte frälsa oss själva, därför blir det så oerhört viktigt och avgörande att vi vänder oss till Honom som alena kan frälsa. Bli frälst är att bli räddad! Räddad från synden med dess nedbrytande konsekvenser och till sist evig död. Frälst ifrån en evig tillvaro utan Gud och utan hopp som Bibeln kallar att gå förlorad. Förlorad från gudsgemenskap, förlorad från Hans närhet, närheten i en evig himmelsk härlighet. Bort från Guds ansikte och Hans överväldigande härlighet. Det värsta som kan hända!

Därför utgav Gud sin Son, Jesus Kristus, för att var och en som tror på Honom inte skall gå förlorad men få evigt liv. Det bästa som kan hända!

Själva syftet med att Jesus kom var att Han skulle borttaga synderna, synd fanns inte i Honom. Syndfri vandrade Han bland oss syndare med sin undergörande kraft. Jesus gick omkring, gjorde väl och hjälpte alla. Han ömkade sig över folkskarorna och mötte den enskilde i varje nöd.

För att vi skulle kunna bli frälsta måste vår synd läggas på Honom. Det var just detta som hände på Golgata, då Jesus bar vår synd i sin kropp upp på korset och dog för oss. Straffet, syndens straff, vårt straff blev lagt på Honom för att vi skulle få frid och genom hans sår blir vi helade. Vår synd, vilsenhet, bortvändhet kan nu förbytas i en närhet och gemenskap med Gud - detta genom Jesus!

Det Jesus gjode på korset är ett fullbordat verk, vi behöver inte lägga till något eller försöka på
egen hand eller egna bedrfter nå Gud. Det enda som skall till är tro på Jesus, på Hans frälsnings-verk. En tillitstro, en förtröstan på Honom.

Jesus uppstod på tredje dagen efter sitt lidand och död. Synden var bortskaffad, döden besegrad, onskan krossad! Det är den uppståndne och levande Jesus du får tro på och åkalla. Genom detta åkallande av frälsarenamnet Jesus, upprättas gemenskapen med Gud. Få uppleva hur hjärtat fylls av tro och tillit till Honom, få nämna hans underbara namn på dina läppar och så erfara hur Han griper in med sin frälsade kraft och upprättar gemenskapen med Gud. Det finns inget underbarare här i livet än att få vandra i gemenskap men Gud! Det är fridens väg av framtid och hopp! Det vill vi inte byta bort mot något annat!