Mottag Jesus i ditt liv!

När Jesus talar om de sista tider, så säger Han att ”därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna”. (Matt. 24:12) I detta mörker finns dock ett hopp: Han fortsätter nämligen med: ”den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst”. Jag vill i detta julbrev beröra dessa för oss så viktiga ting.

  Från begynelsen fanns det bara ett bud: ”Av alla andra träd i lustgården må du fritt äta, men av kun-skapens träd på gott och ont skall du inte äta, ty när du äter därav, skall du döden dö!” Vi ser redan här något av Guds väsen, Hans genorusitet, för om det hade varit vår lustgård så hade vi människor nog vänt på det och sagt:`Du får äta av det här trädet, men låt de andra vara!` Vi ser at Gud ger mäniskan en stor frihet, dock en lagbunden frihet. Han var densamme då som nu och är emot överträdelser och lagbrott. Han är Gud och har sista ordet över liv och död!

  Vi vet alla hur människan överträdde detta bud med de mest fruktansvärda konsekvenser. Detta gjorde våra liv långt mer kompliserde och Gud fick lov till att ge oss en mängd bud och föreskrifter som har stor plats i våra Biblar. Nu är det så att vi har så svårt att komma ihåg och speciellt vad vi skall och inte skall. Därför komprimerar Han alla de bud och förseskrifter till det vi känner som de tio Budorden i (2Mos. Kap 20), inte reducerar där man tar något bort, utan komprimerar där man trycker samman det man har. Men också här faller människan igenom och det redan på första budet: ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig”. Genom dessa tio budord får vi alla att veta hur vi står i förhållande till Gud och människor. Vi är alla syndare! Överträdare! Lagbrytare! Alla!

  Det är just detta Gud önskar att göra klart för oss, att vårt egen levnadssätt – rättfärdighet – är inte nog för gemenskap med Gud – inte nu och inte i evigheten. En lagöverträdare är aldrig en fri människa, förr eller senare, faller hammaren, domen kungörs och straffet verkställs. En mycket alvarlig sak!!!

  I detta mörker, denna fullständiga hopplöshet ljuder budskapet om JESUS till oss: ”Det folk, som vandrar i mörkret, skall se ett stort ljus” (Jes. 9:2) Han är det sora ljuset mot vår mörka bakgrund!

 

  När JESUS får frågan om vilket bud som är det yppersta i lagen så svarar Han: ”Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.´ Detta är det yppersta och förnäm-sta budet. Därnäst kommer ett som är detta ligt: `Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.” (Matt. 22:36-40) Med detta komprimerar han de tio budord till två! Vilket ljus, vilken kraft, vilken härlighet ligger inte i denna komprimering!!! Ja Guds Bud är nu så sammanpackade att de kan rymmas i en människas hjärta, själ och förstånd! ”…jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan, och i deras sinnen skall jag skriva dem och vidare; Deras synder och deras orätt-färdiga gärningar skall jag aldrig mer komma ihåg”. (Hebr. 10:16-17. Men för att detta skall ske må synden ut och JESUS in i vårt inre. Då sker något underbart, vi får del i en verklig frihet. ” Om nu Sonen  – JESUS – gör eder fria, så bliven i verkligen fria .” (Joh. 8:36) Detta är en lagbunden frihet, där kärleken är själva drivkraften! Endast den som i sitt eget liv har tagit emot JESUS, vet vilken frihet det är att av hjärtat göra Guds vilja. Inte av tvång – men i kärlek! Detta är LIVET!

  Hur kan nu detta bli möjligt? Ja det är inte det att vi skall ta oss samman och prestera och pressa fram ett kärleksflöde från våra liv! Nej, ” vi älskar, därför att han först har älskat oss” (1Joh. 4:19), och det på ett så utgivande sätt att Han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall inte förgås utan ha evigt liv”. (Joh. 3:16) Guds kärlek visade sig i tidernas morgon då Gud skapade allting och människan i sin avbild, genom sitt Ord. I dag visar sig samma kärlek från Gud genom Guds Ord – Evangelium om JESUS. Här bjuds oss möjligheten att få in den eviga världens flöden – Guds kärlek – i vår inre värld. Den som tror på mig sade JESUS: ” av hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.” (Joh. 7:38).

  Men åt alla dem som tog emot Honom gav Han magt att bliva Guds barn, åt dem som tror på Hans Navn, och de har blivit födda, inte av blod, ej heller av ködslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud” (Joh.1: 12-13) Det viktigaste är själva mottagandet av JESUS, det är inte nog med religiösa högtider och episoder, då vi tänker på Honom, utan Han må få ingång i våra hjärtan. Då in-träffar det som Bibeln kallar att bli född på nytt! Här kan kärleken – den äkta varan – som är ett utflöde från Gud själv få sitt gensvar från oss och börja spira och växa och utvecklas till Gud och människor.

Med denna kärlek kan alt vinnas! Utan den kommer allt at förloras! Det är JESUS som är SVARET! Må Han också få komma in i ditt hjärta och ditt liv och där göra sin gärning! Kom ihåg att det är du som har nyckeln och kan öppna för Honom genom att säga ditt JA idag!