En Frälsare!

 

Idag har en frälsare blivit född åt eder i Davids stad och han är Messias, Herren - var budskapet några enkla herdar fick höra av en ängel ute på marken. Eskoterad av en himmelsk härskara som lovade Gud och sa: Ära vare Gud i höjden och frid på jorden bland människor till vilka han har behag! Detta satte dem naturligtvis i rörelse och sände dem rakt fram till Jesus som låg där i krubban.

 

Jag tycker det är så stort att Jesus kom inte som en färdig människa utan han blev född in under våra vilkor. Fasten Son lärde han lydnad genom sitt lidande och när han hade blivit fullkomnad, blev han för alla dem som är honom lydiga upphovet til evig frälsning.

 

En frälsare var vad vi behövde där vi omöjligen kunde frälsa oss själva. Synden som gripit fatt i vårt inre, vår natur - och berövat oss Gud och härligheten måste besegras. Den som gör synd är syndens träl - men det finns en frihet och den är när Jesus får frigöra oss (frälsa) från syndens makt och välde. Då upplever vi något så revolutionerande och nyskapande att vi blir födda på nytt med ett helt nytt liv och nytt utgångsläge. Ja, att bli fräst är att få liv i Gud genom Jesus!

Jesus kom inte med ett ideal som vi skulle förverkliga men med sin frälsande kraft som gör syndaren rättfärdig genom en rening av hjärtat. Även om jag predikat evangelium massvis av år, så är det alltid lika svårt att tala om Jesu frälsning då orden inte räcker till. När man drabbas av kärleken, Guds kärlek genom Jesus, hur kan man då  beskriva och tydliggöra detta med ord för andra som man så gärna vill skall få del av samma underbara frälsning? Därför hoppas jag du förstår att det ligger långt mera i det vi fått uppleva av Jesus än vad vi någonsin kan visa på här i tiden. Först i evigheten kommer det fullt ut att ses vad kärlek är, Guds kärlek i Kristus Jesus, i en himmelsk tillvaro med Jesus i centrum!

 

På samma sätt som Jesus blev sänd till jorden och upptagen igen till himmlen binds samman (ingen har stigit upp till himmelen utom den som steg ned från himmelen) och himmelsfärden sammanbinds med Hans tillkommelse (denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt...) - så sammanbinds vårt jordeliv här och nu med evigheten. Här sås ett frö som uppstår och blommar ut i evigheten om det har liv i sig. När Jesus kommer igen skall frukterna av hans försoningsverk plockas, då de frälsta förenas med honom för alltid. Men han plockar bara frukter som hör honom till - som tagit emot honom i sina liv till hjärteförvandling ( frälsning). Den dagen betyder det yttre skalet intet men den inre kärnan allt! Kart, ruttnade frukter eller fallfrukt blir ohjälplig kvar när Jesus plockar skörden. Hans himmel kommer endast att befolkas av frukterna från hans försoningsverk på Golgata kors. Därför, se till att du får Jesus på insidan, i ditt hjärta, medans det är tid så att han finner livet i dig när han kommer igen.

 

Jesus frälsar!