Hvidere end sne!

 

Vi lever nu i en mørk tid med tiltagende mørke omkring os. Mørket dækker jorden med vold, krig og ødelæggelse af forskellige slags, som Bibelen har forudsagt. Også et menneskehjerte kan rumme umådelige dyb af mørke om ikke lyset – det sande lys, Jesus Kristus får lov til at oplyse det. Her findes yderområder som alle kan se – hvad hjertet er fyldt af løber munden over med, altså åbenbart for alle. Men der findes også dybere områder i et menneskehjerte som kun Gud og du selv kender noget til – samvittigheden. Samvittigheden er det vi plejer at sige at Gud og du ved om sammen. Men det findes endnu dybere dyb i et hjerte som bare Gud kender. Vi plejer at kalde det for det ubeviste. Her findes umådelige dyb af mørke som behøver fortrænges og som behøver lægges i lys, - oplyses! Og denne oplysning kan kun ske gennem at det sande lys – Jesus Kristus – får lov til at lyse ind i hvert mørke og trænge igennem på hvert område i ens liv.

 

 

Nu er det ikke kundskabens lys jeg her taler om uden snarere om renselse og udrensning af det Bibelen kalder for synd. Hjertet er fyldt af uro, frygt, mismod og destruktive tanker, men alt dette og meget andet af den slags har sin grund i synden. Synden som skiller mennesket fra Gud! Synden er en højst personlig sag som gør at Gudsforbindelsen er brudt indtil den bliver fjernet - borttagen. Når man møder Guds frelse for første gang i ens liv så ligner det nyfalden sne. Der bliver underfuldt hvidt over det hele. Man oplever selv om ens synder er blodrøde så kan de blive snehvide. Det er helt vidunderligt! Men vi ved også, at om sneen bliver liggende og der ikke kommer mere fra himlen så optager den jord og forurening og bliver til sidst helt sort. På den samme måde i vores liv. Det er ikke nok med en engangs-oplevelse en gang for mange år siden af renselse, vi trænger hele tiden til at tilføres nyt fra himlen – fra Gud – om vi skal bevares rene og hvide. Vi trænger at leve i en stadig omvendelse hvor vi får erfare renselsefloden fra Jesu blod gennemstrømme vores liv.

 

 

I vores legeme har blodet to vigtige funktioner. Den ene er at være bærer af livet! Hjertet slår og blodet flyder ud til kroppens alle deler og funktioner. Det andre er at samle affaldsprodukterne og føre dem ud af legemet.. Det underfulde er at blodet kommer ud fra de største til de mindste årer og lader livet sejre. Skulle dette ophøre ville døden være meget nært forestående. Men der strømmer hvert sekund af liv og helse!

 

På samme måde virker det i vores åndelige liv. Hvis ikke Jesu blod får gøre sin gerning gennem at bære livet fra Ham til os og rene og rense ud alt det som ikke skal være der, det som ikke har Herrens velbehag¸ så kommer vi meget snart at mangle livet i Gud. Kroppen er der – men den er død! I det ydre ser alt ud at være intakt! Men hvorfor er den så bleg og hvorfor mangler den livets friskhed? Fordi at blodet ikke flyder der mere! Man lever visselig sit eget liv men mangler Kristuslivet med sin vidunderlige puls.

 

 

Når David gør op med Gud efter sit syndefald så beder han om at Gud skal skabe i ham et rent hjerte. Hvilket behov er der ikke i vores tid og i vores liv af et rent hjerte! Han beder om at Gud skal tvætte ham så han bliver hvidere end sne. Det var ikke nok med en engangsoplevelse af at blive hvid som sne, men han havde behov af at Gud gik ind i hans hjertes dyb med renselse i det område som kunde ses af alle, videre gennem samvittigheden og helt ned i det ubeviste med sin rensende kraft. Han ville blive hvidere end sne! Nu kunde det være nok med eget liv nu måtte Kristuslivet også komme ind på de dybeste områder i hans liv med det virkelige liv som kun Jesu blod er bærer af. Nu ville han mærke pulsere af den evige verden med livets friskhed helt ud i hverdagen.

 

Nu er der sådan at Jesus kan fuldt ud frelse dem som gennem Ham kommer til Gud. Han blev givet navnet Jesus – frelsernavnet – for at Han skulle frelse sit folk fra dens synder. Og der er ikke frelse i nogen anden, thi der er ikke under himmelen givet mennesker noget andet navn, hvorved vi kan frelses. Hver som påkalder Herrens Navn skal frelses!