Modtag Jesus i dit liv

 

Når Jesus taler om de sidste tider så siger Han at ”fordi lovløsheden tager overhånd vil kærligheden blive kold hos de fleste.” ( Matt 24:12 -13) I denne mørke fortvivlede situation findes dog et håb; Han fortsætter nemlig med ”at den som holder ud indtil enden, han skal frelses”. Jeg vil i dette julebrev berøre disse for os så vigtige ting.

 

  Fra begyndelsen fandtes det kun et bud: Du må ikke spise af frugten fra kundskabens træ på godt og ondt, den dag du spiser deraf, skal du visselig dø. Af alle de træ som stod i Edens Have måtte de spise af, kun af  kundskabens træ må du ikke spise …Vi ser allerede her noget af Guds væsen, Hans generositet,  hvis det havde været vores have, så havde vi mennesker nok vendt på sagen og sagt: ´Spis af det ene træ men lad de andre være!´ Vi ser Gud gir store friheder, dog en lovbundet frihed. Han var dengang som nu imod overtrædelser og lovbrud. Han er Gud og har det sidste ord over liv og død!

  Vi kender alle hvordan mennesket overtrådte dette bud med de mest frygtelige konsekvenser. Dette gjorde vores liv meget mere komplicerede og Gud var nød til at gi os en række bud og forskrifter som fylder meget op i vores Bibel. Nu er der sådan at vi har svært ved at huske og specielt hvad vi skal og hvad vi ikke må. Fordi komprimerer Han alle de bud og lover til det vi kender som de ti Budord (2. Mos kap. 20) – ikke reducerer, hvor man tager noget bort, uden komprimerer, hvor man trykker sammen det man har. Men også her falder mennesket igennem og det allerede på det første Bud: ”Du må ikke have andre guder end mig”. Gennem disse ti budord får vi alle at vide hvorhen vi står i forhold til Gud og mennesker. Vi er alle synder! Overtræder! Lovbryder! Alle sammen!

  Det er dette Gud ønsker at gøre os klart, at vores egen levemåde – retfærdighed – er ikke nok for samfund med Ham – ikke nu og ikke i evigheden. En lovovertræder er aldrig et frit menneske, før eller siden faller hammeren og dommen kundgøres og straffet udmåles. En meget alvorlig sag!!!

  I denne mørke og fuldstændigt håbløse situation lyder budskabet om JESUS til os: ”Det folk som vandrer i mørke, skal skue så stort et lys” Es. 9:2 Han er det store lys mod vores mørke baggrund!

 

  Når JESUS får spørgsmålet om hvilket bud i loven som er det største svarer Han:  ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele dit sind. Dette er det største og første bud. Det er et andet som er dette ligt: Du skal elske din næste som dig selv. På disse to bud hviler hele loven og profeterne.” (Matt. 22: 36- 40) Med dette komprimerer Han de ti budord til to! Hvilket lys, hvilken kraft, hvilken herlighed ligger ikke i denne komprimering!!! Ja Guds Bud er nu så sammenpakket at de kan rummes i et menneskes hjerte, sjæl og sind! ”Jeg vil give mine love i deres hjerter, og jeg vil skrive dem i deres sind, og deres synder og deres overtrædelser vil jeg ikke mere komme i hu” Hebr. 10:16-17

Men for at det skal ske må synden ud og JESUS ind i vores indre! Da sker der noget vidunderligt, vi får del i en virkelig frihed. ”Hvis altså Sønnen  - JESUS – får frigjort jer, skal I være virkelig frie” (Joh. 8: 36) Dette er en lovbunden frihed, hvor kærligheden er selve drivkraften! Kun den som i sit eget liv har taget imod  JESUS, kender hvilken frihed det er, at af hjertet gøre Guds vilje. Ikke af tvang – men i kærlighed! Dette er simpelthen LIVET!

 

   Hvordan kan nu dette blive muligt? Ja det er ikke det, at vi skal tage os sammen og præstere og presse frem  et kærlighedens fløde fra vores liv! Nej vi elsker fordi Han elskede os først (1Joh. 4:19), og det på en sådan udgivende måde at ”Han gav sin Søn, den enbårne – JESUS – for at enhver, som tror på Ham ikke skal fortabes men have evigt liv.” ( Joh. 3:16) Guds kærlighed kom til syne i tidernes morgen da Han skabte alle ting og mennesket i sit billede, gennem sit Ord. I dag kommer den samme kærlighed fra Gud til syne gennem Guds Ord – Evangeliet om Jesus. Her får vi mulighed at få ind den evige verdens fløde – Guds kærlighed – i vores indre. Den som tror på mig, sagde Jesus, fra hans indre skal der, som skriften har sagt, rinde strømme af levende vand.” ( Joh.7:38)

 

  ”Men alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.

De blev ikke født af  blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud” Joh. 1: 12-13

Det vigtigste er selve modtagelsen af  JESUS, det er ikke nok med religiøse højtider og episoder da vi tænker på Ham, uden Han må få adgang til vores hjerte. Da indtræffer det Bibelen kalder at blive født på ny! Her kan kærligheden  - den ægte vare – som er et udfløde fra Gud selv få sit gensvar fra os – og begynde at vokse og udfolde sig i kærlighed til Gud og mennesker.

 

   Med denne kærlighed kan alt vindes! Uden den kommer alt at tabes! Det er JESUS som er SVARET ! Må han også komme ind i dit hjerte og dit liv og gøre sin gerning! Husk på at det er du som har nøglen og kan åbne for Ham gennem at sige dit helhjertede JA til Ham!